Privacyverklaring
Zorgaanbieders
Wij verwerken medische gegevens van onze patiënten. Vanwege de gevoeligheid van
deze gegevens hebben wij privacy hoog in het vaandel staan. In onze
privacyverklaring kunt u lezen welke persoonsgegevens wij verwerken en
waarvoor. Tevens staat in de privacyverklaring opgenomen welke rechten u hebt.
Mocht u vragen hebben of uw rechten willen uitoefenen dan kunt u contact
opnemen met R. Bredewoud via info@dentaldesign.nl.
Privacyverklaring
Naam onderneming: Dental Design Mondzorgcentrum
Adres: Kampereiland 7
E-mailadres: info@dentaldesign.nl
Telefoonnummer: 030-2521313
1. Introductie
1.1
Nodig voor onze dienstverlening
Om goede zorg te kunnen verlenen, verzamelen wij persoonsgegevens van u. Dit is
noodzakelijk voor een goede behandeling, om contact met u op te nemen en de
facturatie te verzorgen. Omdat wij niet alle diensten zelf leveren, maar voor
sommige diensten andere dienstverleners inschakelen, is het soms nodig om
gegevens te delen. Als wij u bijvoorbeeld doorverwijzen, zullen wij ook een
deel van uw medisch dossier moeten delen. Wij doen dit enkel met uw toestemming
en verstrekken slechts de persoonsgegevens die van belang zijn voor die
dienstverlening.
1.2
Wettelijk verplichtingen
Zorgaanbieders zijn verplicht om medische dossiers 15 jaar te bewaren. Als de
wettelijke bewaartermijn is verlopen en u niet langer patiënt bij ons bent,
worden de gegevens vernietigd. Indien u patiënt blijft, bewaren wij de persoonsgegevens
in het kader van toekomstige behandelingen.
1.3
Voor wie geldt deze privacyverklaring?
Deze privacyverklaring geldt voor al onze patiënten. Daarnaast is deze
privacyverklaring ook van toepassing wanneer u een bezoek brengt aan onze
website, een voormalige patiënt bent, patiënt wil worden of wilde worden, maar
dit uiteindelijk niet is gebeurd of wij voor uw zorgaanbieder waarnemen.
1.4
Wie is verantwoordelijk voor uw gegevens?
Onze organisatie is (verwerkings)verantwoordelijke voor het verzamelen en
gebruiken van uw gegevens.
2. Persoonsgegevens en verwerking daarvan
2.1
Wat zijn persoonsgegevens?
Persoonsgegevens zijn gegevens die te herleiden zijn tot een natuurlijk
persoon. Er zijn verschillende categorieën persoonsgegevens zoals gegevens betreffende
behandelingen, facturatie en verwijzingen. Wanneer u patiënt wordt bij ons,
vragen wij u om een aantal persoonsgegevens, zoals uw naam, adres,
geboortedatum, rekeningnummer, telefoonnummer en e‐mailadres. Wanneer u
behandeld wordt, worden deze gegevens en gegevens omtrent behandeling en
onderzoek vastgelegd in uw medisch dossier. In ons elektronische systeem kunnen
ook een zorgplan, contactmomenten en patiëntgegevens opgenomen worden.
2.2
Wat betekent verwerken?
De betekenis van het begrip ‘verwerken’ is ruim en houdt onder meer in: het
verzamelen, bewaren, raadplegen, gebruiken, met elkaar in verband brengen en
het verstrekken aan derde partijen die voor ons bepaalde diensten uitvoeren.
2.3
Waarom hebben we toestemming nodig voor de verwerking?
Wij mogen niet zomaar persoonsgegevens van u verwerken. Daar hebben wij een
legitieme reden voor nodig. Vaak vloeit dit voort uit de behandelovereenkomst
of een wettelijke verplichting. Soms is dit gebaseerd op uw uitdrukkelijke
toestemming. Voordat u bij ons in behandeling komt vragen wij uw toestemming.
Voor kinderen onder de 16 jaar vragen wij toestemming van een ouder. U kunt uw
toestemming op elk moment weer intrekken.
Indien u niet akkoord gaat, of uw toestemming intrekt, kunnen we u niet goed van dienst zijn. Passende zorg kan enkel geleverd worden als alle relevante gegevens beschikbaar zijn. Bovendien zijn wij verplicht om een medisch dossier aan te leggen om de kwaliteit van (toekomstige) zorg te waarborgen.
3. Wat doen wij met uw gegevens?
3.1 Inschrijving
Indien u zich inschrijft moet u naast de onder 2.1. genoemde gegevens ook uw
BSN-nummer opgeven. Dat moeten wij op uw identiteitsbewijs controleren. Wij
maken daarvan geen kopie of scan. Als dat aan de orde is, zullen wij u vragen
naar uw dossier bij uw voorgaande zorgaanbieder.
3.2
Verwijzing
Soms
kan het nodig zijn om u te verwijzen naar een andere specialist. Wij
verstrekken enkel de noodzakelijke persoonsgegevens aan deze specialist. Indien
u een afspraak maakt met deze specialist, wordt dit gezien als het geven van
toestemming.
3.3
Betaling
Wij gebruiken uw gegevens om uw verzekeraar of u een factuur te sturen voor de
behandeling. Dat kan ook via een factoringbedrijf of administratiekantoor. Op
de factuur staan uw NAW-gegevens en een specificatie van de behandeling. Deze
facturen bewaren wij voor onze debiteurenadministratie. Indien een rekening na
meerdere herinneringen niet wordt betaald, kunnen gegevens worden gedeeld met
derden voor de incasso.
3.3
Zorgverzekeraar
Indien u verzekerd bent, wisselen wij uw persoonsgegevens uit met de
zorgverzekeraar. Wij wisselen enkel de noodzakelijk gegevens uit.
De zorgverzekeraar kan tevens gegevens opvragen van verzekerde voor een controle. Afhankelijk van het soort onderzoek moeten wij de gevraagde gegevens verstrekken. Daarbij zullen wij de privacy van onze patiënten altijd voorop stellen.
3.4
Bezoek website
Wanneer u onze website bezoekt, kunnen wij een aantal gegevens verwerken via
cookies.
3.5
Melden van incidenten
Als er onverwacht toch iets niet goed is gegaan met de bescherming van uw
persoonsgegevens – of wij vermoeden dat dit het geval is – dan zullen wij dit
melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Als dit incident op uw
persoonsgegevens betrekking heeft en voor u mogelijk een hoog risico inhoudt op
uw rechten en vrijheden, dan brengen we u zo snel mogelijk op de hoogte.
3.6
Verwerker
Het kan noodzakelijk zijn dat gegevens worden gedeeld met derden, zoals een
ICT-leverancier van ons of een administratiekantoor. Indien deze derde
kwalificeert als een verwerker, dan sluiten wij een verwerkersovereenkomst af
met deze partij, zodat uw privacy beschermd is.
4. Plichten zorgaanbieder
4.1
Beveiliging
Zorgaanbieders hebben een beroepsgeheim en mogen in de basis niets doorgeven
aan anderen. Al onze medewerkers die patiëntgegevens verwerken of daarvan
kennis nemen, hebben zich verplicht tot geheimhouding.
Gegevens uit uw dossier worden slechts gedeeld met diegenen die bij de
behandeling zijn betrokken of wanneer u toestemming hebt gegeven voor het delen
van die gegevens. Wij geven geen persoonsgegevens door aan een land buiten de
Europese Economische Ruimte (EER).
Iedere zorgverlener mag alleen onder zijn/haar eigen account inloggen. In uitzonderingsgevallen kan het toch nodig zijn om snel toegang te krijgen tot een patiëntendossier, bijvoorbeeld bij spoedgevallen.
Naast de bovengenoemde organisatorische maatregelen zullen wij ook voldoende technische beveiligingsmaatregelen nemen om uw persoonsgegevens te beschermen.
4.2
Verantwoordingsplicht
Om
te voldoen aan onze verantwoordingsplicht houden wij registers bij van
verwerkingen en eventuele datalekken.
- Waar hebt u recht op?5.1 Recht op inzage en afschriftU hebt het recht om kennis te nemen van de gegevens in uw dossier. U kunt op afspraak uw dossier inzien onder begeleiding van de zorgprofessional. Verder hebt u recht op een afschrift van uw dossier. Persoonlijke aantekeningen vallen niet onder dit inzagerecht. Gegevens van derden in uw dossier zullen in beginsel onzichtbaar gemaakt worden.5.2 Recht op correctieU hebt het recht om onjuiste persoonsgegevens te rectificeren. Tevens kunt u uw patiëntdossier aanvullen. Bijvoorbeeld met een second opinion van een andere zorgaanbieder of uw eigen visie op een behandeling. Zorg er ook voor dat u wijzigingen in uw gegevens doorgeeft, bijvoorbeeld uw huisadres bij een verhuizing of wijziging van een telefoonnummer. Voor simpele wijzigingen kunt u gewoon de praktijk bellen of mailen. Voor een complexer verzoek kunt u onderaan de verklaring vinden waar u een verzoek kunt indienen.5.3 Recht op verwijderingU hebt het recht op gegevensverwijdering. Deze verwijdering is niet in alle gevallen mogelijk. Gelet moet worden op het aanmerkelijk belang van een ander om de gegevens te bewaren (denk aan een rechtszaak of erfelijkheid) en andere wettelijke voorschriften die zich verzetten tegen vernietiging.
5.5
Recht op klagen
Mocht
u een klacht hebben over de verwerking van uw persoonsgegevens vragen we u
hierover met ons contact op te nemen. Mocht dat niet tot het gewenste resultaat
leiden dan hebt u de mogelijkheid een klacht in te dienen bij de Autoriteit
Persoonsgegevens,
de toezichthoudende autoriteit op het gebied van privacy.
5.4
Overige rechten
U
hebt tevens recht op informatie, beperking van de gegevensverwerking, recht op
verzet tegen de gegevensverwerking en het recht op het verkrijgen van uw
gegevens in elektronische vorm.
Indien u een van uw rechten wilt uitoefenen vragen wij u schriftelijk een verzoek te doen. Onderaan het reglement kunt u vinden waar u een verzoek kunt indienen. Wij streven ernaar om binnen vier weken te reageren op uw verzoek.
Vragen?
Indien u gebruik wilt maken van een van uw rechten of nog vragen heeft kunt u contact opnemen met R. Bredewoud via info@dentaldesign.nl .